ERASMUS+

W grudniu 2019 r. w Zespole Szkół Zawodowych Nr 2 im. dr. A. Troczewskiego w Kutnie podsumowano projekt Erasmus + „Mobilni technicy w nowoczesnej Europie”. 

Wzięło w nim udział 30 uczniów z klasy IIIa i IIIb Technikum Zawodowego – technik żywienia i usług gastronomicznych. W dniach 30 września – 25 października 2019r. młodzież wraz z opiekunami przebywała w malowniczym miasteczku Reggio Emilia we Włoszech, 

Uczniowie odbywali praktyki w lokalach gastronomicznych – barach, restauracjach i pizzeriach, gdzie odkryli tajniki sporządzania tradycyjnych włoskich potraw. Pobyt we Włoszech dał im także możliwość poznania tradycji i kultury mieszkańców tego kraju, zdobycia nowych umiejętności zawodowych oraz przełamania bariery językowej. 

Dla młodzieży przygotowano również wiele atrakcji, np. zwiedzanie Mediolanu, Verony, czy warsztaty produkcji sera parmegiano reggiano w Red Cow Consorzium. Była to także doskonała okazja do integracji całego zespołu. Uczniowie wrócili z praktyk bogatsi o nowe umiejętności zawodowe, pełni pozytywnych wrażeń i z bagażem doświadczeń.

Praktyki zagraniczne we Włoszech umożliwiły uczniom zdobycie doświadczenia zawodowego, które w dużym stopniu ułatwi im znalezienie atrakcyjnej pracy w Polsce i za granicą. Dzięki mobilności zwiększyła się znajomość języka angielskiego, nastąpił wzrost wiedzy i kompetencji zawodowych, wiedzy na temat kultury i tradycji panujących we Włoszech, tolerancji i otwartości międzynarodowej.

Dnia 28 września o godzinie 14:00 uczniowie klasy IIIa i IIIb Technikum Zawodowego technik żywienia i usług gastronomicznych wraz z opiekunami – p. Dorotą Rajko i p. Mariolą Dębowską wyruszyliśmy do słonecznej Italii w ramach projektu Erasmus+ „Mobilni technicy w nowoczesnej Europie”. Podróż autokarem trwała prawie 22 godziny, więc była trochę męcząca. Jednakże niesamowite widoki za oknami wynagradzały nam wszelkie niedogodności. Po przyjeździe przywitała nas piękna i słoneczna włoska jesień. W ten sposób zaczęliśmy naszą włoską przygodę.

Staż ma miejsce w północnych Włoszech w Reggio Emilia, które nazywane jest również miastem „trzech kolorów”. Nazwa ta wzięła się od włoskiej flagi, która ma trzy kolory. W Reggio Emilia można odnaleźć również polskie ślady. To właśnie tutaj w 1797 roku Józef Wybicki napisał hymn Polski Mazurek Dąbrowskiego pierwotnie nazywany Pieśnią Legionów Polskich we Włoszech. Reggio Emilia jest to przyjemny i piękny zakątek Włoch.

Mieszkamy w rezydencji Palazzo del Carbone, który jest usytuowany w samym sercu Reggio Emilia. Wychodząc z budynku przechodzimy przez malownicze uliczki, a do głównego placu Piazzo Duomo mamy zaledwie 3 minuty. mieszkamy w 2 i 3 pokojowych apartamentach. Każdy z nich ma dostęp do łazienki i kuchni. W każdym z mieszkań znajduje się pralka, a w kuchni potrzebne sprzęty do przygotowania posiłków. Pokoje są dobrze wyposażone, mieszka nam się tu bardzo dobrze.

W dzisiejszym dniu odwiedziliśmy, wspólnie z naszymi włoskimi opiekunami, nasze miejsca praktyk zawodowych. odbywają się one w ramach projektu Erasmus+ „Mobilni technicy w nowoczesnej Europie”. Pracodawcy okazali się bardzo otwartymi i miłymi osobami. Dzięki temu nasze obawy i niepokoje zostały rozwiane, więc z przyjemnością będziemy odbywać nasze staże we Włoszech.

W dniu dzisiejszym odwiedziliśmy Konsorcjum Czerwonych Krów, aby wziąć udział w warsztatach dotyczących produkcji sera parmigiano reggiano. Ser ten jest produkowany z mleka krowiego rasy Reggiana Red karmionego wyłącznie trawą, sianem i paszą wolną od GMO. Dojrzewa od 30 do 40 miesięcy, dzięki czemu uzyskuje intensywny smak i aromat. Ma szerokie zastosowanie w przygotowywaniu potraw m. in. do nadziewania makaronów, sporządzania ciast i deserów. Podczas wizyty degustowaliśmy różne produkty mleczne wytwarzane przez to konsorcjum. Dodatkową atrakcją była możliwość obejrzenia nie tylko czerwonych krów, ale i innych zwierząt hodowlanych. Warsztaty te poszerzyły w znacznym stopniu naszą wiedzę z zakresu technologii produkcji serów. 

Dzisiejszego dnia niektórzy z nas wybrali się aby zobaczyć Mediopadana – stację kolei dużych prędkości. Miejsce to jest jednym z najczęściej oglądanych dzieł nowoczesnej architektury w Europie, zaprojektowany przez Sanriago Calatrav’a. Stacja ta jest konstrukcją zbudowaną ze stalowych portali. To jedyna linia między Mediolanem a Bolonią. Widok tej stacji sprawia niesamowite wrażenie.

Dzisiaj obchodziliśmy 18 urodziny naszej koleżanki Wiktorii Grabarczyk. Wraz z całą naszą grupą i opiekunami zaplanowaliśmy dla niej niespodziankę. Weszliśmy do pokoju i chórem zaśpiewaliśmy „Sto lat”. Wiktoria była bardzo zaskoczona. Dostała od nas prezent, zdmuchnęła świeczkę a później każdy z nas skosztował pysznego tortu. Pobyt tutaj bardzo nas do siebie zbliżył, wszyscy się ze sobą zakumplowaliśmy i czujemy się ze sobą swobodnie.

W dniu dzisiejszym w naszych miejscach praktyk czekała na nas miła niespodzianka. Odwiedziły nas bowiem nasze nauczycielki – p. Karina Karasińska-Pirowska i p. Aleksandra Szymczak. W restauracjach Cristal Caffe, PappaRe-food for mood i Spaziomarcogerra panowała miła i przyjazna atmosfera. Włoscy pracodawcy rzeczowo opowiadali o organizacji pracy oraz bardzo pozytywnie wypowiadali się na nasz temat. Panie były z nas dumne i zadowolone.

Podczas stażu w Reggio Emilia zwiedziliśmy Mediolan – jedno z najbardziej atrakcyjnych europejskich miast, które jest tez zwane „stolicą mody”. Będąc w Mediolanie nie wolno pominąć zwiedzania katedry Duomo di Milano. Jest to jeden z najwspanialszych kościołów w Europie, który oferuje piękne widoki i zabytki. Odbyliśmy również wycieczkę do Werony – piątego najczęściej odwiedzanego miasta we Włoszech, gdzie można zobaczyć trzeci największy amfiteatr, jaki zachował się we Włoszech (po rzymskim Colloseum i amfiteatrze w Kapui Kampanii), który dawniej mógł pomieścić 30 000 osób. Dziś nadal wykorzystywany jest w celach kulturowych – wystawiane są tu opery, musicale i koncerty.

Z „nadbagażem” wspaniałych wrażeń i doświadczeń zakończyliśmy udział w projekcie Erasmus. Dziękujemy za wspaniałe praktyki w Reggio Emilia! 

Zdobyte doświadczenie pozwoli nam w przyszłości być lepszymi pracownikami na rynku pracy. Uważamy, że był to też dla nas również sprawdzian charakterów. Bycie ze sobą 24h na dobę nauczyło nas tolerancji, cierpliwości oraz wyrozumiałości.

Podsumowanie praktyk zawodowych we Włoszech

Dla 58 uczniów Zespołu Szkół Zawodowych Nr 2 im. dr. Antoniego Troczewskiego w Kutnie dobiegł końca trwający dwa lata projekt „Europejski staż zawodowy przepustką do sukcesu na rynku pracy” przy wsparciu programu Unii Europejskiej ERASMUS+. Młodzież podsumowała swoje tegoroczne praktyki zawodowe we Włoszech, w ramach których podnosiła swoje kompetencje zawodowe, społeczne i organizacyjne. Na zagraniczne praktyki wyjechali uczniowie klas II i III Technikum Zawodowego: technik eksploatacji portów i terminali, technik hotelarstwa oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. Wyjazd był dla uczniów wymagający, ale też bardzo atrakcyjny. Przez cztery tygodnie musieli na co dzień posługiwać się językiem angielskim oraz włoskim i samodzielnie radzić sobie w różnych sytuacjach. 

Dla uczestników stażu przygotowano wiele wycieczek krajoznawczych. Młodzież miała możliwość poznać kulturę i obyczaje Włoch, nauczyć się języka włoskiego, poznać włoską kuchnię oraz rówieśników z innych państw Europy. Doświadczenia przywiezione z Włoch są niepowtarzalne, a recenzje pracodawców niewątpliwie ułatwią uczniom znalezienie pracy. Okazja do zdobycia kolejnych doświadczeń nastąpi już niedługo, ponieważ w przyszłym roku uczniowie „Troczewskiego” odbywać będą praktykę zawodową w Grecji.

Mobilni technicy w nowoczesnej Europie

„Mobilni technicy w nowoczesnej Europie” to kolejny projekt mobilnościowy realizowany przez Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 im. dr A. Troczewskiego w Kutnie przy wsparciu programu Unii Europejskiej Erasmus+.

30 uczniów szkoły kształtujących się w kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych odbędzie zagraniczny staż we Włoszech w terminie 30.09.2019 – 25.10.2019. Organizacją pobytu zajmie się firma IFOM z Bolonii. Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych, społecznych i organizacyjnych młodych osób.

Jedną z najistotniejszych korzyści z realizacji projektu jest zwiększanie szans przyszłych absolwentów szkoły na znalezienie pierwszej pracy tuż po zakończeniu edukacji. Udział w wyjeździe zagranicznym przyczyni się do postrzegania ucznia jako bardziej konkurencyjnego na rynku pracy, a dodatkowe doświadczenie w międzynarodowym środowisku będzie jego niewątpliwym atutem. Praktyki w krajach, w których niektóre gałęzie gospodarki są o wiele bardziej rozwinięte niż w Polsce, pozwalają nie tylko na zdobycie umiejętności zawodowych, ale także dają dostęp do nowych rozwiązań, pozwalają poznać lepiej rozwinięty rynek, standardy usług i produktów, a często doświadczyć zupełnie innej, niejednokrotnie bardziej efektywnej organizacji pracy. Umożliwiają kreatywny rozwój zawodowy. Uczestnictwo w międzynarodowym projekcie pozwoli na podniesienie umiejętności językowych, interpersonalnych, stwarza możliwości poznania nowych kultur, zwiększenie otwartości, tolerancji i przełamanie barier kulturowych. Uczniowie uczą się zdecydowanie w działaniu, odpowiedzialności, zwiększa się ich świadomość międzykulturowa.

Każdy z uczestników projektu odbędzie przygotowanie językowo-kulturowo-pedagogiczne, które pozwoli im lepiej przygotować się do udziału w zagranicznej mobilności. Wsparcie językowe pozwoli bliżej poznać słownictwo branżowe oraz przypomnieć zwroty niezbędne w codziennym komunikowaniu się. Celem wsparcia kulturowego jest przybliżenie uczniom tematyki związanej z obyczajowością, kulturą, przynależnością rasową, religią oraz zwyczajami panującymi we Włoszech. Wsparcie pedagogiczne ma z kolei na celu doskonalenie umiejętności komunikacji interpersonalnej, integrację grupy, przygotowanie uczniów do pobytu na stażu w odmiennych warunkach, zapoznanie się ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych, w obcym międzynarodowym środowisku, rozpoznawanie uczuć, emocji, asertywności.

Z uczniami i wyjeżdżającymi na staż zostanie podpisana umowa oraz porozumienie o programie zajęć. Nowe umiejętności, kwalifikacje i kompetencje nabyte podczas staży zostaną potwierdzone poprzez uznawane w całej Europie dokumenty ECVET, Europass Mobilności oraz zaświadczenie krajowe wystawione przez organizację partnerską i szkołę.

Udział w projekcie jest bezpłatny. Koszty utrzymania podróży, ubezpieczenia, kieszonkowe, odzież robocza, wycieczki w ramach programu kulturowego, transport lokalny we Włoszech zostaną pokryte z budźetu projektu.

EUROPEJSKI STAŻ ZAWODOWY PRZEPUSTKĄ DO SUKCESU NA RYNKU PRACY.

UROCZYSTE ROZDANIE „EUROPASSÓW”

30.04.2019r,

LISTA GŁÓWNA KANDYDATÓW ZAKWALIFIKOWANYCH DO PROJEKTU

„EUROPEJSKI STAŻ ZAWODOWY PRZEPUSTKĄ DO SUKCESU NA RYNKU PRACY”